Iværksættere – lær’ af Danske Bank

Det er sjældent, jeg mener, at vi iværksættere kan lære noget af de store corporate-virksomheder, men jeg vil denne gang gøre en undtagelse! Danske Bank har taget iværksætternes bedste våben til sig, og det skal vi kigge nærmere på!

Min oplevelse i Danske Bank

Jeg får ikke den bedste rente ved Danske Bank og sikkert heller ikke de billigste gebyrer. Til gengæld har jeg en super sød bankrådgiver, som hedder Rune, og som altid er klar til at hjælpe mig. Samtidig har jeg verdens fedeste netbank-app på min mobil, som ikke går ned hele tiden. F.eks. behøver jeg ikke engang indtaste de 20-22 cifre, når jeg skal betale en regning fra DONG, da jeg bare tager et billede af regningen, hvorefter den smarte app udfylder det hele.

Alt i alt får jeg en super dejlig oplevelse, som kunde, hver eneste gang jeg er i kontakt med min bank. Jeg ved, at jeg betaler lidt ekstra for det, men det gør jeg gerne for sådan et premium-produkt 🙂

Min oplevelse i Nordea

Modsat kom jeg fra Nordea, hvor jeg ikke havde en fast bankrådgiver, og hvor jeg gang på gang skulle sætte en ny medarbejder ind i tingene, når jeg ringede. Deres netbank er forældet, og deres app var en kamp at arbejde med – vel at mærke hvis den ikke gik ned 🙁

Da jeg var i Nordea, fik jeg, modsat Danske Bank, en træls oplevelse hver eneste gang, jeg var i kontakt med min bank. Om det var at tjekke min konto eller ringe til min manglende rådgiver, fik jeg en dårlig oplevelse. Og renterne er sikkert på niveau med Danske Bank.

Hvad er forskellen?

Det er enkelt: Forskellen er den oplevelse, som kunderne får, når de er i kontakt med dit produkt. Det er altså alt fra den gode kundeservice til, hvordan deres IT-system fungerer nede lommen i min hverdag – i form af mobilen.
disruption

Kan det ses?

Ja! Hvis vi bare kigger på regnskaberne fra Danske Bank og Nordea i 2016, afslører dette effekten af oplevelsen for kunderne. Danske Bank har scoret 2.000 nye kunder i 2016, mens Nordea har tabt 25.000 kunder i 2016. Det vil uden tvivl være noget, som kan mærkes endnu mere i fremtiden.

I Dinero ses det også tydeligt! Vores kunder anbefaler os i deres netværk i stor stil – fordi de får sådan en god oplevelse hos os. Faktisk har vi en kundetilfredshed, som er skyhøj, hvor vores konkurrenter ikke er i nærheden! Effekten er dejlig – og vi får super mange nye kunder uden at bruge penge på markedsføring. Vores markedsføringsbudget bliver brugt på en god oplevelse!

Hvad skal du gøre?

Uanset hvor stor eller lille en virksomhed, du driver, skal du måle din succes i kundetilfredshed. Bundlinje og alt mulig andet kommer helt af sig selv. Udfordringen ved store corporate-virksomheder er ofte, at de er blevet så store – at de umuligt at give den gode oplevelse hele vejen rundt! Men det har Danske Bank knækket koden til, ved at måle sig selv i tilfredse kunder og lave de bedste IT-systemer.

Ps. du skal huske at kundetilfredshed ikke bare sker, når kunden ringer eller skriver til dig. Kundetilfredshed sker hver gang, kunderne tænker på dit produkt – altså alt fra en søgning på Google til oplevelsen på din hjemmeside/app. For ikke at snakke om alle de andre gange kunderne på en eller anden måde er i kontakt med dit produkt. Så få nu kigget hele vejen rundt om din virksomhed 🙂

 

Fandt du denne artikel brugbar?

10 3

Del med dine venner!

Facebooktwitterlinkedin

2 svar til “Iværksættere – lær’ af Danske Bank”

  1. Inge siger:

    Jeg har også Danske Bank, og har også gode oplevelser med dem, så længe man har en hvis portion penge på kontoen. Hører du til kontanthjælpsmodtager og andre med lavindkomst, så er al service væk.

    • rmadsen siger:

      Hej Inge.

      Tak for din kommentar 🙂

      Jeg kan ikke udtale mig om, hvorledes deres service er dårligere når folk er på kontanthjælp. Jeg kan kun tale ud fra min egen oplevelse, hvor jeg både har været kunde mens jeg har haft en lav og høj indkomst 🙂

      Dog kommer du ikke uden om at deres IT virker uanset hvilken slags kunde du er, som giver en stor del af oplevelsen.

      De bedste hilsner
      Rasmus