Tier de store virksomheder disruption ihjel?

Det sidste stykke tid har disruption været et interessant emne i mit hoved. Min personlige holdning er, at de brancher, der bliver ramt hårdest af disruption, selv er ude om det. Jeg tror, at medarbejderne og cheferne tier problemet om disruption ihjel!

Når disruption opstår i en branche, er det ofte unge IT-iværksættere, som gør en lille ting smartere end alle de store spillere på markedet. Det ”sjove” er, at de store virksomheder har haft alle chancer for at udvikle det lille produkt, som de unge IT-iværksættere laver – men virksomhederne har bare ikke gjort det!disruption

Sker disruption i en branche, er der 2 veje at gå for eksisterende virksomheder:
1. Ændr strategi
2. Dø langsomt

Vores held!

Heldet for iværksætterne (og uheldet for de store virksomheder) er, at når et skib først er i høj fart, er det svært at vende om. Først skal de store virksomheder finde ud af, at der sker store ændringer i deres marked og derefter lave en strategi og få den godkendt af 3-4 chefer før bestyrelsen. En ændring i strategien for en stor virksomhed kan sagtens tage op til et år, og det giver stort spillerum for iværksætterne, som kan foretage ændringer væsentligt hurtigere. Men hvorfor skal virksomheden stort set være ved at dø, før de store virksomheder får øjnene op for, hvad der er ved at ske?

Hvad siger andre?

De seneste par måneder har jeg ved enhver lejlighed spurgt andre om disruption. Om det har været til familiefødselsdag eller netværksarrangementer – og jeg ser en uhyggelig tendens blandt svarene.

Lad os tage Peter som eksempel. Han er togchauffør for DSB. Peter mener, at det aldrig bliver muligt at gøre de danske toge førerløse, da der er alt for mange menneskelige ting, der skal tages stilling til under kørslen. Der skal eksempelvis tages stilling til, om bommene ved en vejoverspærring er gået ned, om dørene er lukket osv. Han mener desuden, at årsagen til at metroen kan være førerløs er, at det hele sker i et lukket system. Hvis det er muligt at lave en selvkørende bil, er det satme også muligt at lave et førerløst tog. Der sker mange flere uforudselige ting i trafikken end på en togbane.

Det samme gør sig gældende ved Christian, som arbejder ved et transportfirma. Han mener hverken at Uber eller andre fancy start-ups, nogensinde kan pille ved deres fragtforretning. Uanset hvor meget jeg argumenterer, mener han, at de har set lignende tiltag fra andre virksomheder før. Deleøkonomi i hans verden kan aldrig overtage leveringen af pakker (heller ikke delvist).

Sammenhæng?

Det tog mig nogle dage at finde ud af sammenhængen blandt disse to personer. Både Peter, Christian og deres chefer prøver at tie disruption ihjel. De er skide bange for at miste deres job, hvorfor det er nemmere at lukke øjnene – så er problemet der jo ikke?

Det gør det ufatteligt meget nemmere for os iværksættere at vide. De fleste eksisterende virksomheder prøver at lukke øjnene for, hvad der sker af ændringer. De kigger mere på deres store konkurrenter og tror, at de har styr på, hvad der sker i markedet. De vælger på forhånd at ”dø langsomt”! Den dag det endelig går op for dem, er skibet tungt at vende.

Så er du blandt en af de unge IT-iværksættere, som har en god idé – så kom i gang 🙂

Fandt du denne artikel brugbar?

13 2

Del med dine venner!

Facebooktwitterlinkedin

2 svar til “Tier de store virksomheder disruption ihjel?”

  1. Lars Brenne siger:

    Hej Rasmus
    Konklusionen at store virksomheder tier disruption ihjel er groft forsimplet – der findes bedre forklaringer. Tjek nogen af Clayton Christensens foredrag ud på youtube – han opfandt udtrykket 🙂
    //Lars

    • rmadsen siger:

      Hej Lars.

      Tusind tak for din kommentar.

      Det er klart at det hele er sat lidt op på en spids – men det faktisk hvad jeg oplever når jeg drøfter med emnet med folk 🙂

      Fedt med inspiration, det vil jeg få tjekket ud! Tak.

      De bedste hilsner
      Rasmus