Sådan brugte jeg Linkedin til at skabe synlighed!
Jeg har tit gået og tænkt over, hvordan jeg kunne skabe lidt synlighed til min bog gennem Linkedin. Det lykkedes i denne uge, hvor jeg indtil videre har sendt over 380 light-versioner af min bog.
Hvis du gerne vil se hele Linkedin posten, mens du læser, kan du klikke her.
Hvad har det skabt?
Alle, som har lavet et produkt, eller startet en virksomhed, ønsker selvfølgelig at skabe så meget salg som mulig! Men min hensigt var lidt anderledes, nu hvor jeg skulle prøve Linkedin af. Jeg bruger mange penge på Facebook, som direkte går efter konverteringer (altså salg) men Linkedin skulle være anderledes!
Reklamer på Linkedin er langt dyrere og udfra min erfaring (indtil videre alt for dyrt i forhold til Facebook. Derfor er min tanke på Linkedin anderledes:
Skab noget synlighed og kendskab til min bog via posten på Linkedin. Så håber jeg på, at målgruppen er blevet trygge ved min bog, når de ser min reklame på Facebook – og derfor køber der
Skab værdi!
Hvad der er vigtigt i sådan en post er, at folk føler, at de får noget værdi, når de signer op. Personer, som signer op, modtager min gratis light-version af bogen, hvor jeg faktisk giver dem en masse god læring – og samtidig prøver at sælge resten af bogen.
Men har det givet salg?
Ja det har det faktisk! Ikke noget vildt – men faktisk har jeg allerede solgt mere på Facebook, end jeg plejer samtidig med, jeg har nogle direkte salg relateret til Linkedin-posten.
Hvordan gjorde jeg?
Det var faktisk simpelt! Jeg har lavet et flot grafisk banner samt en forståelig tekst. Samtidig har jeg gjort det nemt at signe sig op, da personer bare skal skrive sin mailadresse som en kommentar.
Her kommer det smarte: Hver gang en person skriver en kommentar (altså signer op), vises posten i personens eget netværk og skaber dermed endnu mere synlighed.
Når en person havde signet op, gjorde jeg følgende:
- Kopierede mailen ind i mailchimp – så de kunne modtage mailen
- Likede deres kommentar (mere synlighed i deres netværk)
- Skrev en kommentar til deres kommentar hvor jeg prøvede at tagge personen (mere synlighed)
Ps. det er et kæmpe manuelt arbejde – men det betaler sig 🙂
Hvordan fik jeg posten til at rulle?
Først fandt jeg det direkte link til min post: Klik på pilen i højre hjørne af din post og vælg -> ”Copy link to share”.
Så skrev jeg simpelthen til en masse af mine venner, som interesserer sig for iværksætteri, og spurgte om de ikke ville skrive deres mail på denne Linkedin-post. Jeg skrev selvfølgelig, hvorfor det var vigtigt, og hvor glad jeg ville være for deres hjælp.
Det satte gang i hjulene!
Lad os se hvor stort det kan blive!
Like og kommentér gerne min post herunder:
Ps. så modtager du også en fed light-version af min bog ’Det lille skridt’.
Pss. Så gør du mig mega glad 🙂
Hej Rasmus
Tak for indsigten, det er god timing at du poster det her nu. De mails du får via Linkedin, tilmelder du dem dit nyhedsbrev, eller bruger du dem udelukkende til at sende bogen ud?
Hej Eric.
Tusind tak for din besked 🙂
Mit normale mailflow er på 3 mails omkring light versionen – som de selvfølgelig indgår i.
Herefter skriver jeg til dem, at de overgår til mit nyhedsbrev. Hvor de kan svare hvis de ikke ønsker det eller trykke på et link (det gør jeg meget ud af).
Det har kun været positive tilbage meldinger på det indtil videre.
De bedste hilsner
Rasmus
Hvor fedt!
Har ofte tænkt på om gevinsten var stor eller lille ved sign up med emailadresse på LI.
Er mail chimp program til nyhedsbreve et let redskab ? Også for helt nybegyndere?
Og ja tak til light udgaven.
Mvh Henriette
Hej Henriette.
Tusind tak for din bedsked 🙂
Mailchimp er et super program som alle kan finde ud af! Hvis du alligevel har udfordringer, så findes der massere af videoer!
Selv tak – håber du kan lide den.
Alt held og lykke
De bedste hilsner
Rasmus
Ideen er god og faktisk også effektiv i mange henseender.
Problemet er bare at den lokker folk til at offentliggøre deres emailadresse i et offentligt forum, lige til at høste og misbruge.
Jeg har set lignende kommentartråde med 10.000+ adresser lige til at hive ned og misbruge. Især fordi de er koblet sammen med profilens navn, stilling og virksomhed.
Det er en rigtig uheldig tendens og kan på det kraftigste frarådes.
Hej Oscar
Jeg ser ikke det store problem i dette hvis jeg skal være helt ærligt 🙂
De fleste har flere mailadresser som de anvender og bruger højst sandsynlig deres “spam” mail til sådanne opslag.
Samtidig har jeg selv tilmeldt mig flere af disse post uden at modtage spam.
Men tak for dit input – det vil jeg tage med i overvejelserne næste gang.
De bedste hilsner
Rasmus