Dinero er solgt: Mødet jeg aldrig glemmer (del 3 ud af 4)

Dineros nye strategi virkede over al forventning – faktisk overperformede vi hver eneste måned vores budget (vi trendede et overskud på 7 mio. kr. i nov.). Vores dygtige dealmaker, Thomas Tofte, mente stadig, at Visma var et godt bud på en køber, hvorfor han løbende orienterede Visma om kundetilgang, overskud og de nye funktioner, vi lavede.

Dette blogindlæg er en serie af 4 stk., som forklarer min egen opfattelse af processen ved salget af Dinero til Visma. Ét blogindlæg om ugen frigives, og lige nu, er følgende frigivet:

– Sådan foregik det (del 1)
– Den nye strategi (del 2)
– Mødet jeg aldrig glemmer (del 3 – du læser dette indlæg nu)
– Da underskriften kom (del 4)

Datoen jeg aldrig glemmer!

Cirka 6 måneder efter vores ”nederlag” begyndte Visma igen at røre på sig – med en helt anden prissætning. Det viste sig senere, at E-conomic var pænt imponeret over vores vækstrater, markedsføring og udvikling 🙂

D. 5/9 modtager jeg derfor drømmemailen fra den ene stifter, David, om at jeg gerne måtte hjælpe ham i denne proces. En ting er at sælge en virksomhed – en anden ting er at lære alt omkring en salgsproces. Mit mål var klart: Jeg ville lave ALT materiale i denne proces og kæmpe mig ind i forhandlingslokalet – jeg ville lære alt!

Jeg aflyste alle mine private aftaler og arbejdede derudaf. Faktisk arbejdede jeg mellem 12 – 15 timer i døgnet (også i weekenderne), da første del af materialet skulle udarbejdes til Visma (de første 4-5 uger).
Mødet jeg aldrig glemmer

Hemmelighederne

Vi var kun en meget lille flok, som vidste noget om et evt. salg. Alt skulle holdes hemmeligt. Det gjaldt både overfor kunderne, medarbejderne og resten af Dineros ejere. Folk skulle ikke miste fokus og begynde at drømme sig væk 🙂

Det betød, at vi andre skulle passe vores normale job – og samtidig levere alt det materiale, som Visma efterspurgte (og det var ikke så lidt). Og selvfølgelig skulle det hele udarbejdes med korte deadlines. Uanset om mailen tikkede ind klokken 8 eller 22, skulle der svares hurtigt!

Det er ikke for sjov, at advokatens første råd til os var: ”Kig hinanden dybt i øjnene – for I kommer til at blive røvtræt af mig, Visma og hinanden de næste måneder!”.

Hvad efterspurgte Visma?

Visma opdelte deres due diligence (som det hedder, når de gennemgår hele virksomheden) efter den normale måde: Juridisk, finansielt, kommercielt og teknisk. De skulle vide alt om vores lille virksomhed – alt fra hvem de ansatte var, til hvordan huslejekontrakten så ud og hvad vi betalte for en ny kunde samt en række andre ting. Med andre ord: Rigtig mange spørgsmål om virksomheden!

Mødet – hvor Visma rejste sig og gik!

Da det første udkast til kontrakten, kaldet SPA’en, var udarbejdet, skulle vi have et møde med Vismas opkøbsafdeling. Det er et af de mest spøjse og koncentrerede møder, jeg nogensinde har deltaget i. Det ene øjeblok er Dinero og Visma på bølgelængde, og der grines på en blanding af norsk og engelsk, og det næste øjeblik er alle ”uvenner”.

På et tidspunkt sad vi bogstavelig talt og grinte, hvorefter vi kom til et punkt, hvor vores advokat var uenig med Visma. På et splitsekund ændrede stemningen sig og pludselig rejste en af Vismas chefer sig op og gik ud af lokalet med ordene: ”Så gider vi sgu ikke købe jer!”. Her startede endnu en bølge af følelser på os, der ikke havde prøvet det før – var handlen lige gået i vasken?? Mens de øvrige parter roligt grinte lidt, da de vidste, det hele var en del af ”spillet” 🙂

For mig var det en oplevelse, jeg aldrig glemmer!

I næste uge vil du kunne læse omkring dagen, hvor vi skrev under. Her stoppede mødet uventet, mens vi stod med champagnen i glasset – der var en mangel i kontrakten…

 

Fandt du denne artikel brugbar?

8 0

Del med dine venner!

Facebooktwitterlinkedin

2 svar til “Sådan solgte jeg 52% flere bøger – på 2 dage!”

  1. Anders siger:

    Tillykke Rasmus, det er sku sejt.