Taxabranchen der kørte galt!

Det er på tide, at nogen fortæller taxabranchen, hvad de skal gøre anderledes, hvis de ikke vil ende med at slå sig selv ihjel. I mit sidste blogindlæg følte en taxachauffør sig lettere trådt over tæerne fordi, at jeg mente, at taxabranchen havde lagt sig til at dø – i stedet for at rette op. I dette indlæg vil du læse, hvad jeg mener, at taxabranchen skal gøre anderledes, hvis de vil have en chance for at overleve!

Jeg er om nogen født ind i miljøet med både en far og farfar, der er og har været vognmænd i taxabranchen. De har levet af dette erhverv hele deres liv og har endda besiddet nogle af de højeste poster indenfor taxabranchen. Faktisk har det i mange år ligget i kortene, at jeg selv skulle køre taxa en dag. Afslutningsvis har jeg endda cyklet med deres cykelhold til Paris. Så jo – jeg kender branchen både for det gode, det dårlige, det officelle og det uofficielle.
disruption
Jeg mener generelt, at der er to ting, du kan gøre, når disruption indtræder i din branche: Ændre strategi eller lægge dig til at dø. Taxabranchen har valgt det sidste.

Taxabranchen er jo ikke den eneste branche, der er ramt af deleøkonomien. Prøv at se AirBnB der tævede hotelbranchen på ganske få år. Forskellen er, at hotelbranchen ikke har lagt sig til at dø – de retter op hver eneste dag!

Kig nu indad!

Taxabranchen burde gøre det samme og dermed kigge indad! De bør ændre alle de ting, som Uber har vist, at forbrugerne ønsker af en taxaservice. Jeg tager ikke en Uber fordi, at den er billigere. Faktisk vil jeg allerhelst tage en taxa. Men den service og den oplevelse jeg modtager i en Uber er på et helt andet niveau, end hvad jeg får i en taxa her i Københaven. Her er et par eksempler:

  • Jeg kan rate min chauffør
  • Får jeg tildelt en chauffør med dårlig rating, kan jeg afbestille ham igen
  • Når jeg bestiller, behøver jeg ikke ringe til en telefondame
  • Når jeg bestiller, kan jeg se et cirka beløb på, hvad turen kommer til at koste
  • Når jeg bestiller, kan jeg nøjagtigt se hvor mange minutter, der går, før bilen ankommer
  • Jeg behøver ikke tage mit dankort frem og vente på at en langsom bonrulle skal printes, før jeg kan gå
  • Jeg får kvitteringen på mail (som kan mailes videre til fx. bogholderiet)
  • Jeg kan endda selv bestemme og styre musikken med min egen mobil

Alt det får jeg ikke i en normal taxa. Det er derfor, at jeg er helt stoppet med at tage en normal taxa. Jeg tager kun en Uber. Uanset hvor ondt det gør i min familiearv, er det fakta – jeg dræber min egen fars levebrød!

Stop det tuderi

Alle de punkter, jeg skriver herover, har intet med prisen for en tur at gøre. Taxabranchen kunne implementere det hele på ganske kort tid og vinde blandt andet mig tilbage til at køre med en taxa igen!

Hvad taxabranchen i stedet for gør er at brokke sig og prøve at få staten til at lave love imod Uber. Det svarer til, at din lillebror stjæler dit legetøj, og du vælger at brokke dig til dine forældre – i stedet for at kæmpe for at få det tilbage!

Fandt du denne artikel brugbar?

49 4

Del med dine venner!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

34 svar til “Taxabranchen der kørte galt!”

  1. Thomas siger:

    Nu får taxabranchen ikke staten til at lave lov mod Uber.

    Der ER en lov som Uber bryder. Så kan man være enige eller uenige om loven.
    Men det beretter ikke Uber til at bryde den, og drive pirattaxi.
    Der er desuden som jeg har forstået på forskellige artikler, flere i taxi branchen der mener
    den er forældet og ikke tidsvarende, men derfor bryder de den ikke.

    Du har ret i at mange de service som du lister, kun taxi branche godt indføre, og nogle findes der allerede,
    du kan i dag allerede bestille med en app, hos langt de fleste selskaber. Så du behøver faktisk ikke ring til en telefondame.

    Men det ikke ændre ikke på det faktum, at Uber bryder loven.

    • rmadsen siger:

      Hej Thomas.

      Tak for din feedback 🙂

      Mig bekendt er Uber ikke dømt endnu, og det er der en grund til. Det er nemlig et ufattelig svært at sige, om de bryder loven.

      Enig, med telefondamen fik jeg sat det lidt op på en spids.

      De bedste hilsner
      Rasmus

      • Bjørn siger:

        Loven siger at man skal erhvervskørekort for at befordre ikke relaterende personer mod betaling.. samt at man som vognmand skal stille en garanti på 50.000 for at blive godkendt til taxa kørsel af kommunen… jeg forstår ikke der ikke er dømt endnu, da loven er rimelig klar omkring reglerne for taxa..

        Som det også er nævnt, så har de fleste bestillingscentraler indført nogle af punkterne.. specielt det med en app til bestilling.. men det er svært at få sådan nogle ting igennem, når hver vognmand er en selvstændig virksomhed, der blot er tilknyttet en bestillingscentral..

        Derudover skal man huske at taxa branchen er underlagt en masse krav og regler fra både kommune og stat.. de kan ikke bare ændre sig sådan uden videre.. der er en masse de skal leve op til.. hvilket jo også gør uber utrolig konkurrence forvridende.

        • rmadsen siger:

          Hej Bjørn.

          Tak for din kommentar 🙂

          Det bliver meget spændende når dommen falder. Men det ændre ikke det faktum, at Taxabranchen burde rette op på en masse ting. Nemlig give mig en bedre oplevelse.
          Alle de ting jeg skriver har intet med prisen at gøre 🙂

          Reglerne skal være ens for alle – det er klart. Det tror jeg også kommer til at ske.

          De bedste hilsner
          Rasmus

          • Morten siger:

            Det virker lidt som om, at du ikke forholder dig til det Bjørn skriver. Hvad med de krav, som den døende branche skal overholde, men som Uber ikke skal? Du mangler denne præmis i dit indlæg, for det er jo netop præmissen der skal være ens, og det bliver ikke udlignet med styring af musik via telefon.

          • rmadsen siger:

            Hej Morten.

            Tak for din kommentar 🙂

            Det er ikke helt det jeg siger.

            Faktisk er jeg 100% enig i, at hele markedet skal have samme spilleregler. Det er regeringen der må tage stilling til det :).
            Det jeg anfægter er, at taxabranchen burde steppe op. Uber har vist hvad forbrugerne gerne vil have.

            Hvorfor implementere de ikke bare de 8 punkter?

            De bedste hilsner
            Rasmus

  2. Jeppe siger:

    Men så er Uber stadig 7/8.

    Jeg har ikke brugt Uber endnu, men pointen er den samme: Istedet for at stå på bagben, burde taxaselskaberne se at komme igang med den digitale tidsalder. Selvfølgelig er det klart at foretrække, at køre med en prof. vogn, hvor der er forsikringer og garantier for ydelsen. Til gengæld er der MASSER af plads til udvikle på service-delen. Især når prisen kan være svær at pille ved.

    Det er som om taxaerne idag tror at kunderne er der for deres skyld. Måske de skulle vende omtalte snudeskaft lidt ind af, og få ført deres erhverv ind i det nye årtusind .Inden nogen andre gør det

    • rmadsen siger:

      Hej Jeppe.

      Tak for din kommentar!

      Jeg er 100 % enig 🙂

      Tror du de er i stand til det?

      De bedste hilsner
      Rasmus

  3. Louise Vidkjær siger:

    Hej Rasmus,

    Jeg synes din artikel kommer ind på et interessant, og for tiden ret varmt emne, men jeg synes også den er lidt overfladisk 🙂 Hvis det eneste der skulle til for at de kunne genvinde markedet var at være mere digital, havde de nok gjort det. Nu kender jeg ikke så meget til taxa branchen, men i én af kommentarene til dette indlæg blev der nævnt at sådan en app er svær når det er selvstændige vognmænd med en fælles bestillingscentral. Jeg tror at der skal graves noget dybere og laves en mere radikal ændring i hele forretningsmodellen for at taxabranchen skal blive på tronen, ved f.eks. at kigge på deres omkostningsstruktur og evt. revolutionere selve strukturen af organisationen og serviceniveauet skal have et ordentligt nøk opad. I Danmark er vi jo verdensmestre i dårlig service…

    Jeg synes det er positivt at der er kommet konkurrenter på markedet, det kan måske vække de store sovende bjørne til at imødekomme den moderne verden og høste evt. profits fra det.

    • rmadsen siger:

      Hej Louise.

      Tak for din kommentar 🙂

      Helt enig! Nu det bare spændende om de vågner op

      De bedste hilsner
      Rasmus

    • Claus siger:

      Det er ikke svært at lave, faktisk blev det lavet og hed ClickATaxi og var helt genialt.
      Men Taxi branchen slog det selv ihjel.

      De skulle have omfavner og forbedret det. Så stod de ikke i den situation.

  4. Henrik siger:

    Der er mange grunde til at taxi chauffører/vognmænd ikke ønsker at man kan rate deres service/chauffører –

    – mange vognmænd, næsten alle sammen, tænker kun på en ting: at deres vogn kører så mange penge ind som muligt!
    – de er fløjtende ligeglad hvordan Mogens, Poul eller Muhammed kører, eller hvilken service de leverer – bare der kommer penge i kassen!
    – de ønsker ikke rating, for det kan jo betyde at de skal give en chauffør en reprimande eller fyre vedkommende!
    – der stilles i dag krav til chauffører (erhvervskørekort…osv), men en stor del af chaufførerne i større byer er ikke i stand til at føre en samtale på Dansk med gamle fru Olsen!
    – mange chauffører ønsker ikke rating, det vil jo stille krav til deres serviceydelse (eller mangel på samme)!

    Jeg håber retssagerne ender ud med at der kommer en ny taxi lov som giver plads til f.eks Uber, og at der bliver ryddet op i den “udviklings fjendske” nuværende branche.

    • rmadsen siger:

      Hej Henrik.

      Jeg håber også der kommer en fælles lov, som giver dem alle en fælles spilleplade.
      Konkurrence er altid sundt for forbrugeren 🙂

      De bedste hilsner
      Rasmus

  5. Jesper siger:

    Gode pointer.

    Her i Singapore har er de fleste taxaer (selvstændige personer der lejer en bil og adgang til et fælles bookingssystem) også knyttet til enten Uber elle en tilsvarende model der hedder Grabtaxi. Og de virker alle glade over at have fået den ekstra salgskanal.

    I debatten i DK synes jeg at taxibranchen glemmer at nævne at de køber biler uden afgift og senere tjener på at sælge dem..

    Uber chauffører betaler fuld afgift og moms.

    • rmadsen siger:

      Hej Jepser.

      Tak for din besked 🙂

      Jeg er enig med dig, jeg tror også det kan vendes om til noget positivt for alle parter 🙂

      Er dog ret sikker på, at afgiften for taxa’er er fjernet. Men ret mig hvis jeg husker forkert.

      De bedste hilsner
      Rasmus

  6. Erik siger:

    Taxabranchens problem er ikke Uber.

    Taxabranchens problem er Taxabranchen.

    Den giftige kombination af nogle af verdens højeste taxapriser og en elendig service, er svær at håndtere, når der kommer konkurrenter der kan håndtere begge dele.

    Og istedet for at tage konkurrencen op på pris og kvalitet, klynker man til politikere og laver diverse selvtægtsaktioner.

    Det er ubegavet, specielt set i lyset af at der er 3-4 lignende taxatjenester på vej til Danmark fra bl. a. Tyskland og USA.

    Og iøvrigt så er Ubers langsigtede strategi at sætte sig på verdensmarkedet for ubemandede, elektriske taxaer.

    Det burde branchen forholde sig til, men det er der ingen der snakker om.

  7. Michael siger:

    Hej Rasmus,

    Jeg er på en række punkter enig med dig, og taxibranchen burde da under alle omstændigheder udvikle sig og forfine deres eget koncept i stedet for at gå i kødet på Uber.

    Men jeg undrer mig over, hvorfor du ikke nævner prisen som et vigtigt parameter? At kunne styre musikken, få en email kvittering og rate en chauffør er i mine øjne nice to have, men ikke en afgørende årsag til, at jeg ville vælge Uber fremfor en almindelig taxi. Det er ikke rigtigt vigtigt for mig.

    Hvis jeg vælger en Uber, er det udelukkende pga. pris. Her sparer jeg ca. 120 kr., hvis jeg en dag skal hjem efter en våd nat i byen. Ikke fordi chaufføren tilbyder mig en cola (som han gjorde sidst).

    Mange af mine unge ansatte (de er alle mellem 20 og 25 år), kører Uber pga. prisen. Jeg tror det er meget vigtigt for rigtig mange Uber-brugere. At der så ligger en masse teknologi gør det bare endnu mere interessant og spændende..

    Jeg tror ikke på den påstand om den ringe service, der findes i den etablerede taxibranche. Er det ikke bare noget, som er populært at sige? Jeg har ofte haft en fin oplevelse med deres serviceniveau..Jeg er blevet kørt fra A til B og det har jeg sådan set været fuldt ud tilfreds med…bortset fra prisen 🙂

    Nogen der ved, hvornår der falder dom i Uber-sagen?

    Vh. Michael

    • rmadsen siger:

      Hej Michael.

      Tusind tak for din kommentar 🙂

      Præcis, de må steppe op!

      Sjov historie med colaen, og den viser nøjagtigt resultatet af et rating system.

      Faktisk har jeg tænkt meget over det. Det er faktisk muligt at Uber har skabt endnu et marked, hvor dem der før synes taxa var for dyrt – faktisk er begyndt at tage en vogn.

      Jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om andre, end mig selv, som ville gå tilbage til en normal taxa hvis servicen var det :).

      Uden at vide det, kunne det tænkes du bosat udenfor kbh? I kbh er servicen desværre ikke på niveau med mange andre steder i landet.

      Kender desværre ikke datoen, men det bliver spændende.

      De bedste hilsner
      Rasmus

  8. Mads siger:

    Godt indlæg hvor du kort kommer ind på, hvad de dovne hunde (taxa branchen) burde rette op på.

    Jeg tager selv kun en Uber pga. det høje service niveau.
    Og her fornylig da jeg skulle bruge en taxa uden for Kbh, der oplevet jeg taxa branchens service (læs: manglende service). Den vogn jeg fik var ikke røgfri, og den var heller ikke ren – den var møg beskidt. Men nu er jeg ikke typen der vil betale for sådan noget sjusk.
    Så jeg afviste vognen på stedet, og ringet efter en ny vogn. Her fortalte jeg, at jeg vil have en røgfri og ren bil, at køre i. Det fik jeg heldigvis denne gang.
    Men det ville have været meget dejligt for mig, at kunne afvise den første taxa fra start af, så han slap for at køre forgæves, da en vogn som denne ville have fået en dårlig rating. Og jeg dermed kunne have fået en renlig taxa at køre i langt hurtigere.

    Et andet stort plus ved Uber er, at man rater hinanden. Passageren rater chaufføren, og ligeledes omvendt. Så på den måde, kan chauffører også nemt finde ud af om de vil tage en tur med en kunde der har dårlig rating eller ej.

    Og ang. hvornår der falder dom i Uber sagen, det afhænger af hvornår retssagerne mod chaufførerne er færdige, før selve sagen mod Uber kan begynde.
    https://www.information.dk/telegram/2016/03/soeren-pind-afgoerelse-uber-foelger-enkeltsager

    Mvh. Mads.

    • rmadsen siger:

      Hej Mads.

      Tusind tak for dit input!

      Det er netop rating som gør hele forskellen – så kan ikke være mere enig med dig 🙂

      De bedste hilsner
      Rasmus

      • Mads siger:

        Hej Rasmus

        Har du prøvet Uber i udlandet?
        I London er det meget stort, og servicen er endda bedre.
        Her åbner chaufføren døren for en, og de har jakkesæt på.

        Mvh. Mads

        • rmadsen siger:

          Hej Mads.

          Det har jeg faktisk i San Francisco!
          Har aldrig kørt i sådan en dyr Mercedes i liv 🙂

          Det var en sjov oplevelse! Så du har ganske ret.

          De bedste hilsner
          Rasmus

  9. Martin O siger:

    Det som jeg syntes er ærgerligt i taxabranchen, som reglerne er skruet sammen lige nu, er at der ikke er plads til iværksætteri.
    Hvis xxxx gerne ville starte et taxaselskab der kunne være nyskabende i branchen, så er det ikke let at “få lov”.,
    Det kunne fx. være. et taxaselskab med stort fokus på grøn energi, udelukkende med el-biler, Dele-taxa-mulighed og hvad der ellers kan gøres af mere miljøvenlige tiltag, i forhold til de nuværende selskaber, hvor det nærmest “skal” være en stor Mercedes eller lignende.

  10. Jesper siger:

    Har – og har i årevis haft, 3 problemer med taxabranchen:

    1. jeg synes det er pissedyrt

    2. de tilpasser sig ikke deres kunder (f.eks. burde de selvfølgelig ha’ ekstra bemanding på gå-i-byen dagene), men det er ikke tilfældet. Hvilket gør, at man kan komme til at vente op 50 min. eller længere (mange gange kan de ikke engang komme med et præcist svar) på at komme hjem.

    3. har haft adskillige dårlige erfaringer, med chauffører der blandede sig i hvad jeg lavede. F.eks. sad jeg og snavede med en pige på bagsædet af en taxa en dag, hvor chaufføren (der var af anden etnisk herkomst) pludselig truede med at stoppe taxaen og smide os ud hvis ikke vi stoppede, fordi det var imod hans tro! Klokken var 5 om morgenen, og orkede ikke at gå, så valgte at stoppe. Men var eddermame harm. – hvilket kunne tyde på, at taxaselskaberne ikke er specielt “kræsne” med hvem de vælger at ansætte, og service og regler ikke er noget de går specielt meget op i. For er som sagt ikke første gang, at jeg har haft en dårlig erfaring i dén henseende (og er faktisk relativt sjældent jeg kører med taxa).

    Hvis de kan få oppet sig lidt på de områder, og så måske sætte priserne lidt ned i stedet for at være sådan nogle blodsugere, så er jeg på igen… 🙂

    • rmadsen siger:

      Hej Jesper.

      Jeg ved der er flere taxa-folk der følger disse kommentarer.
      Så nu dit feedback hvert fald blevet hørt 🙂

      De bedste hilsner
      Rasmus

  11. Kenan siger:

    Hej Rasmus super spænderne indlæg.

    Jeg er i øjeblikket i gang med at skrive en hovedopgave omkring taxabranchen, og har derfor fået en del viden omkring branchen. Jeg er enig med dig i mange af punkterne omkring Uber, især at servicen er mere personelig.

    Jeg er til gengæld uenig med dig når du kalder Uber for deleøkonomi, en virksomhed som GoMore er et godt eksempel på deleøkonomi, der kører du med en chauffører der skal samme vej som dig og turene er i gennemsnit omkring 200 km. Jeg har også benyttet mig af Uber mange gange, og alle gange har svaret fra chaufførerne været de samme, nemlig at de kører rundt for aktivt at samle kunder op, hvilket er taxakørsel.
    Et andet problem ved taxabranchen du ikke nævner, men som jeg syntes er relevant er de faste takster de kører under. Her er Ubers priser styret af udbud og efterspørgsel præcis som stort set alle brancher. Ved ikke om du enig i den betragtning men det syntes jeg også er et væsentligt problem.

    • rmadsen siger:

      Hej Kenan.

      Tusind tak for din besked 🙂

      Der mange som betegner Uber som deleøkonomi pga. at “bilen” bliver delt. Jeg har ikke gravet mig ned i betegnelsen (som du sikkert har i forbindelse med din opgave) – så du har meget muligt ret 🙂

  12. Nicholas siger:

    Jeg læste lidt længere oppe at det er en smule konkurrenceforvridende at Uber kan arbejde uden at skulle leve op til de samme krav fra kommuner og stat som Taxabranchen skal.

    Jeg er klar over at mange af reglerne er stillet op fra kommuner og stat side af og sådan er det bare. Man har jo heller ikke gjort en indsats for at få fjernet nogle af de krav, og de er sikkert lavet i samarbejde med taxabranchen i tidernes morgen.

    Hvorfor skulle man gøre noget der har jo aldrig været en konkurent til taxa før nu.

    Hvis hver vognmand er sit eget firma så kan jeg ikke forstå hvorfor konkurencestyrelen ikke går ind og kigger på at have de samme priser allesammen læner sig op af karteldannelser.

    Jeg kan jo ikke bare tage alle kurser, erhvervskørekort osv. køb mig en Mercedes og så vil jeg også være vognmand, nej så skal jeg have tilladelse også så vi ikke er for mange om kunderne. tænke hvis byggebranchen arbejdede på samme måde.

    Som jeg ser det er der ingen i taxabranchen der virkelig ville ændre noget før Uber kom og sparkede lidt til dem. Nu stiller man sig bare på halen og siger at det er statslige regler osv. Jeg er sikker på at der kan findes et kompromis hvor begge løsninger kan eksistere..

    • rmadsen siger:

      Hej Nicholas.

      Tusind tak for din besked 🙂

      Jeg er enig i din betragtning!

      Jeg håber for alle parters skyld – at der kommer et kompromis.

      De bedste hilsner
      Rasmus

  13. Bilal siger:

    Hej Rasmus tror du har misforstået hele taxibranchen lad mig rette op på det du skriver ved at give dig en gratis taxitur om natten i kbh vis du har lyst til at snakke med mig

    • rmadsen siger:

      Hej Bilal.

      Tusind tak for din besked 🙂

      Vil ikke udelukke at jeg skriver til dig en dag – når Uber er lukket 😉

      De bedste hilsner
      Rasmus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *